SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. SEO heeft betrekking op organische zoekresultaten. Deze zijn onbetaald. Daarnaast staat SEA voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. SEA heeft wel betrekking op je betaalde zoekresultaten. SEO en SEA zijn totaal verschillende dingen. Hieronder worden ze beide kort uitgelegd. SEOGoogle gebruikt een algoritme om te bepalen welke websites bovenaan worden weergegeven bij het zoeken naar een woord. Het doel van SEO is om zo hoog mogelijk in de resultaten van zoekmachines zoals Google te komen. Dit doe je door ervoor te zorgen dat Google jouw website als relevant beschouwd voor bepaalde zoektermen. SEO is een lange termijn strategie. Uiteindelijk word je zichtbaar op het internet en trek je bezoekers naar je website, maar het vereist wel veel werk en tijd. Kortom, door SEO wordt jouw website geoptimaliseerd waardoor je binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van Google komt te staan. SEANaast het organische verkeer biedt Google ook de mogelijkheid om door middel van betaalde advertenties zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen. Je kan advertenties maken die worden weergegeven als mensen zoeken naar een bepaalde term. Deze advertenties komen dan boven de organische zoekresultaten (SEO) te staan. Maar de plek waarop jouw advertentie wordt weergegeven hangt wel van een aantal dingen af. Google geeft elke advertentie namelijk een kwaliteitsscore. Voorbeelden van deze factoren zijn de verwachte klikfrequentie en de relevantie van de advertentie. Deze factoren vormen samen met nog meer factoren en wat je betaalt per klik op welke plek jouw advertentie komt te staan. Het kost echter alleen geld als er ook daadwerkelijk op de advertentie geklikt wordt. Kortom, SEA is een snelle manier om meteen hoog in Google te komen staan. Mensen zien jouw link immers als eerst. De belangrijkste verschillenDe belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA zijn: – SEA biedt direct resultaat en is meteen zichtbaar. SEO is gericht op de lange termijn. – SEA is gericht op het budget en de meetbaarheid van lopende campagnes terwijl SEO focust op de techniek van de website om uiteindelijk door Google goed gevonden te worden. – Bij SEA gaat het om zoektermen en bij SEO om zoekwoorden. – SEA zoekresultaten bevinden zich boven de zoekresultaten van SEO. – De kans dat mensen op SEA zoekresultaten klikken is groter omdat deze boven SEA zoekresultaten staan, maar zodra je stopt met adverteren dan verdwijnt jouw link. |
https://web-wings.nl/wat-is-sea/ |