Ik wil
Image default
Marketing

Wat is inbound marketing?

Wat is inbound marketing?’ is misschien een vraag die je jezelf al eerder hebt gesteld, of deze vraag is pas in je opgekomen na het lezen. In deze blog worden je de fijne kneepjes van inbound marketing aangeleerd. Hierna ben jij een echte specialist op het gebied van inbound marketing en weet je hier ook de voordelen van.  

Inbound marketing in het kort 

Inbound marketing is, simpel gezegd, het proces waarbij potentiële klanten je bedrijf vinden. Dit gebeurt vaak voordat de klant zelfs maar klaar is om überhaupt een aankoop te doen. Inbound marketing is een strategie die gebruik maakt van vele vormen van pull marketing (content marketing, blogs, evenementen, seo copywriting) om merkbekendheid te creëren en nieuwe klanten aan te trekken. Terwijl outbound marketing op zoek gaat naar klanten, richt inbound marketing zich op zichtbaarheid, zodat potentiële kopers naar jou toe komen. Bedrijven die inbound marketing hanteren zorgen dus dat ze heel erg zichtbaar zijn en focust zich op relaties. Deze methoden maken je aantrekkelijk voor klanten omdat ze mensen niet het gevoel geven dat ze worden verkocht. De inhoud van inbound marketing is educatief, onderhoudend en wordt verwelkomd door consumenten. Wanneer het correct wordt uitgevoerd, kan inbound marketing veel betere resultaten opleveren dan traditionele marketing. Wanneer consumenten je bedrijf op deze manier vinden, heeft dit een sterkere invloed op hun toekomstige marketingbeslissingen en hun gevoelens ten opzichte van je bedrijf in het algemeen. 

De voordelen van inbound marketing 

Inbound marketing bindt de consument zich ten eerste al veel beter aan je bedrijf dan met traditionele marketing. Het geeft de klant het gevoel dat hij of zij ‘in charge’ is, wat resulteert in gunstiger koopgedrag en een betere relatie met je klant. Daarnaast is het ook nog eens goedkoper dan vele andere vormen van marketing. Dit komt omdat inbound marketing ervoor zorgt dat de leads naar jou toe getrokken worden, in plaats van dat je de leads koopt. Ook heeft het bewezen een hogere ROI (return of investment) dan traditionele vormen. Dit klinkt voor jou als ondernemer zijnde natuurlijk als muziek in de oren.