Ik wil
Image default
Gezondheid

Lees hier hoe je op de beste manier een sapkuur van Sapje kunt volgen

Een goed opgezette sapkuur kan je helpen je gezondheidsdoelen te bereiken, of je nu wilt afvallen, ontgiften, je ziekterisico verlagen, of al het bovenstaande.

“De term “juicing” of “juice cleanse” verwijst meestal naar een periode van 3-10 dagen waarin iemands dieet voornamelijk bestaat uit fruit- en groentesappen,” zegt Yeong-Hau H. Lien, MD, Ph.D. “Het wordt algemeen aangeprezen als een middel dat voordelen biedt voor de gezondheid, zoals gewichtsverlies, het wegspoelen van gifstoffen uit het lichaam en het verhogen van de energie.” Bekijk hier de sapkuur van Sapje.

Een sapkuur bevat meestal een mix van fruit en groenten, die een beter voedingsprofiel opleveren dan het drinken van een glas appelsap. Je kunt deze sapjes voorverpakt in flessen kopen, zelf maken met een sapcentrifuge, of een kruidenier of natuurvoedingswinkel in de buurt vinden die sapjes bereidt.

Hele vruchten en groenten leveren voedingsvezels, vitaminen, mineralen, en een breed scala van plantmetabolieten genaamd fytonutriënten (of fytochemicaliën). Maar als je door je drukke schema niet de tijd hebt om dagelijks meerdere porties boerenkool of bosbessen te consumeren, kan sap maken een optimale manier zijn om aan je dagelijkse behoeften te voldoen.

Waarom een sapkuur doen?

In The 150 Healthiest Foods on Earth, noemt Jonny Bowden, Ph.D., sap maken “een fantastische manier om de meeste voordelen van fruit en groenten te krijgen, plus de voordelen van levende enzymen die in rauw voedsel zitten”. De redenen om een sapkuur te overwegen zijn onder andere:

1. Draagt bij aan de dagelijkse portie fruit en groenten

Onderzoek toont aan dat de meesten van ons niet aan hun dagelijkse groente- en fruitbehoefte voldoen. Sap maken kan helpen. Een gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek heeft aangetoond dat het dagelijks drinken van één tot twee kopjes groentesap een effectieve manier is voor gezonde volwassenen om de groentekloof in hun dieet te dichten.

2.  Verbetert de darmgezondheid

Sap geven je overbelaste darmen een pauze. Het levert voedingsstoffen in een beter absorbeerbare vorm, en het gebrek aan voedingsvezels betekent minder werk voor de darmen. Groente- en fruitsappen leveren prebiotische vezels waaronder oligosacchariden die een gezonde darmflora voeden.

3. Vermindert ontstekingen

Onderzoek verbindt chronische ontsteking met bijna elke denkbare ziekte, inclusief obesitas. Eén studie toonde aan dat geconcentreerde vruchten- en groentesappen systemische ontstekingen en andere risicofactoren voor chronische ziekten kunnen verminderen bij volwassenen met overgewicht en obesitas.

4. Verhoogt antioxidanten

Vitaminen, carotenoïden en fytochemicaliën in fruit- en groentesappen zorgen voor een indrukwekkende antioxidant boost om schadelijke vrije radicalen te bestrijden. Een dierstudie toonde aan dat fruit- en groentesappen de antioxidantcapaciteit kunnen verbeteren en oxidatieve schade kunnen voorkomen.

5. Verlaagt ziekterisico

Onderzoek toont aan dat fruit- en groentesappen de bloeddruk kunnen verlagen en het lipidenprofiel kunnen verbeteren, wat mogelijk het risico op hart- en vaatziekten verlaagt. Hun antioxiderende en ontstekingsremmende effecten zijn deels debet aan deze en andere gezondheidsverbeteringen. Lees hier alles over Sapje.

https://www.sap.je/