Hoog in google

Hoog in google

Het is te zeggen dat de absolute nummer één qua zoekmachines al lange tijd zoekmachine google is. Deze populaire zoekmachine wordt dagelijks door vele mensen over de hele wereld gebruikt en haar populariteit en mate van gebruik, zal voorlopig hooguit nog toenemen. Vaak lijkt het of mensen zelden nog direct een URL intypen om een site te bezoeken; meestal “googelen” mensen de site die zij wensen te bezoeken gewoon even. Wat hoe dan ook belangrijk is voor bedrijven, is hoog in google staan. Op basis van bepaalde, specifieke zoekwoorden en allerlei trucjes om daarnaast hoog in google te eindigen, wordt de website zoveel mogelijk aangepast om op te vallen voor google. Google is, in vergelijking met andere bestaande zoekmachines, een hulpmiddel dat toch vrij complex in elkaar zit. Hoog in google kom je dan ook niet zomaar; en daarmee bedoelen we uiteraard hoog in de ranking die google aangeeft bij een zoekopdracht. Als een onderneming, bedrijf of dienstenaanbieder een eigen website heeft en deze onder de aandacht wil brengen, is het dan ook aan te raden dat werknemers van dit bedrijf of deze onderneming zich eens goed verdiepen in de voorwaarden om hoog in google te komen.

Hoog in google: een hele kunst

Google is en blijft (voorlopig) toch ’s wereld populairste zoekmachine en heeft jaren geleden daarmee al snel weten te winnen van andere zoekmachines. Google gaf een goed aanbod aan gerichte en relevante informatiebronnen op een rustige, overzichtelijke pagina. De zoekmachine maakt gebruik van een aantal vast algoritmes (zo’n 200) om te bepalen welke pagina’s hoog in google komen te staan. Hierbij gaat het erom welke pagina’s op de eerste en tweede pagina van google zichtbaar zijn na een zoekopdracht, maar ook om welke pagina’s als eerste vijf resultaten getoond worden. Belangrijk daarbij zijn de zoekwoorden die gebruikt zijn en hoe vaak deze gerepresenteerd worden in de tekst van de website. Daarnaast zijn het aantal linkjes van en naar de desbetreffende website van groot belang. De meta- en anchorteksten zijn belangrijk en daarnaast bestaan er nog vele andere specifieke methoden die waarschijnlijk ook een grote bijdrage kunnen leveren, mits goed toegepast. Juist omdat google zo effectief blijkt te zijn en zo gericht zoekt, weten haar gebruikers dat ze met de juiste zoektermen al snel een relevante bron zullen vinden. Om die reden is het extra belangrijk hoog in google te eindigen na een zoekopdracht. De eerste paar getoonde links zullen namelijk nog beoordeeld worden als ‘relevante uitkomsten’, maar na de eerste pagina is de kans op doorklikken al veel kleiner. En na de tweede pagina die google toont verdwijnt deze kans zo goed als. Uiteraard heeft dit alles ook te maken met de tevredenheid van de gebruiker. Wanneer deze heel veel informatie zoekt of hele gespecificeerde informatie over een complex onderwerp, zal hij waarschijnlijk meerdere bronnen, dus zoekresultaten, raadplegen. Echter, wanneer een gebruiker slechts op zoek is naar een website waarop spijkerbroeken van een bepaald merk worden verkocht, zal hij bij het eerste succesvolle resultaat stoppen met zoeken. Hoog in google terecht komen is dus voor veel commerciële ondernemingen van groot belang. Voor websites met wetenschappelijke publicaties of voor non-profit organisaties is hoog in google terecht komen misschien net iets minder belangrijk. Voornamelijk de bedrijven die te maken hebben met veel concurrentie en gelijkwaardige diensten of producten aanbieden als andere ondernemingen of bedrijven, is hoog in google staan extra belangrijk. Dergelijke bedrijven of ondernemingen strijden namelijk met elkaar om wie de meeste consumenten naar zich toe kan trekken; niet alleen omdat zij de beste prijs-kwaliteitsverhouding aanbieden, maar ook omdat zij hoog in google staan (hoger dan de concurrent).

Weet wat telt als het gaat om ranking

Natuurlijk zijn er ook mogelijkheden of methoden om een positie hoog in google een soort van ‘af te kopen’. Google is wel zo slim om bepaalde diensten en opties aan te bieden voor websitebeheerders om te adverteren en dergelijke. Met google adwords kun je bijvoorbeeld betalen voor een advertentie in google, die bij bepaalde zoekwoorden bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. Daarbij wordt er bijvoorbeeld betaald per klik op de desbetreffende link. Echter, er zijn meer mogelijkheden om hoog in google terecht te komen, waaronder enkele tactieken die kosteloos uitgevoerd kunnen worden. Eén van deze mogelijkheden is het toepassen van SEO, ofwel search engine optimization. Hierbij selecteer een website beheerder enkele voor hem relevante zoekwoorden waarbij hij hoog in google terecht wil komen. Deze zoekwoorden worden zodanig vaak in de tekst verwerkt, dat google ‘denkt’ dat de website erg relevant is wanneer het gaat om de desbetreffende zoekwoorden. Echter, google is een geavanceerde machine, dus als de zoekwoorden zoveel mogelijk (en dus eigenlijk té vaak) in de tekst worden verwerkt, zal google doorkrijgen dat er sprake is van manipulatie. Wanneer je echt op geavanceerde wijze tactieken wil toepassen om hoog in google te komen, of in ieder geval je huidige positie te verbeteren, dan zal je je moeten verdiepen in de algoritmen die google toepast. Deze algoritmen worden gebruikt om website te beoordelen en daarbij de ranking te bepalen. Ook kennis van ICT kan geen kwaad op dit vlak. Dus wil je er als websitebeheerder voor zorgen dat je een positie hoog in google verwerft, zorg dan dat je je webteksten, metateksten en andere mogelijkheden zoveel mogelijk optimaliseert in het licht van google. Google blijft wereldwijd de populairste zoekmachine en is van plan deze positie voorlopig te waarborgen. Een positie hoog in google kan dus geen kwaad om de komende jaren goed te presteren.

Voor meer informatie : http://www.xyrius.be/